Jest to mój blog, który jest kontynuacją starego blogu "Wędrowiec, czyli Bies(z)Czady". Publikuję w nim swoje wędrówki z aparatem po zamkach, kościółkach, pałacach i innych ciekawych miejscach, jakich w Polsce, i nie tylko, nie brakuje.

25 lut 2019

GALERIA W PIWNICY

    Galeria w Piwnicy Zdzisława Pękalskiego w Hoczwi, to wspaniałe miejsce w Bieszczadach, które za każdym razem mnie zachwyca.
   Zdzisław Pękalski jest wspaniałym artystą, rzeźbiarzem i malarzem, który w swojej twórczości wykorzystuje taki materiał, na jaki nikt nie zwróciłby uwagi, Są to zdeptane deski z obór, drzwi i drzwiczki od obór, warsztatów, chlewików, różne drewniane dzieże, poidła, czy koryta dla bydła. Nie gardzi podkowami, zardzewiałymi łańcuchami, etc... Nie gardzi spalonymi deskami.
   On w tych przedmiotach widzi to, co przeciętny śmiertelnik nie zauważy. Jemu wystarczy muśnięcie dłutem, pędzlem, odrobina bejcy, aby powstało wspaniałe dzieło. Oczywiście wcześniej te deski zdeptane racicami bydła szoruje w potoku. Aby taki materiał wykorzystać, trzeba być wielkim artystą.
   Na swoim podwórzu pełno jest kapliczek, rzeźb i inne cuda, ale w piwnicznej galerii, to już jest wspaniały magiczny świat. Świat bieszczadzkich świątków, madonów, Biesów, Czadów, Dusiołków, obrazów i świętych. To świat legend i bieszczadzkich opowieści. Kiedyś nawet pewien ksiądz w niej mszę odprawił na ołtarzu z drzwi... 
    A opowieści artysty o swojej twórczości, to wspaniałe misterium duchowe na wzór magicznego teatru z różnych epok...
   Popatrzcie i oceńcie sami.
*
Podwórze Zdzicha.




Galeria w Piwnicy


















Opowieści artysty, to misterium duchowe.

I mnie się udzieliła magia galerii.







    Po takiej dawce duchowej strawy, aż się nie chce wychodzić z piwnicy, aby magia Bieszczadu nie uleciała na połoniny.

9 komentarzy:

Barbarossa pisze...

Mam wrażenie, że tam byłam kiedyś z młodzieżą szkolną.
A jeśli coś pomyliłam, to dzięki Tobie zwiedziłam je teraz.
Szacun dla wszystkich artystów.:)
Moc pozdrowień posyłam.

czerwona filiżanka pisze...

Prawdziwy artysta potrfi dać drugie życi widząc potęcjał tam gdzie większość ludzi ni dostrzega.

Anonimowy pisze...

I znow magia - ale to chyba dokumenty sprzed 9,10 lat. Czy w tym roku będzie aktualny reportaż? Czytalam, ze Bieszczady zaczynają być zadeptywane jak Tatry - czy zakapiory potrafia się temu sprzeciwić, pozdrawiam Malgosia.

Danka pisze...

Wspaniale!!! A ta studzienka jakby była do sprzedania ,od razu do Szwecji by pojechała ☺☺Oj jak ja kocham takie klimaty artystycznej duszy::))Pozdrawiam...

Beskidnick pisze...

Byłem, potem miałem stupor...

Jael pisze...

Przepięknymi słowami opowiedziałeś o tym człowieku. Niektórzy mówią, że sztuka to wydatki. Ale przecież surowiec można zdobyć z różnych źródeł, wystarczy przejść się i pomyśleć, jak? TWÓRCZO.
Piękne są te rzeczy, widać, że tworzone sercem.

JoAnna pisze...

Bardzo dziękuję za ten post, Michale.
Wspaniały twórca, o którym pięknie i szczerze napisałeś.
Oczarowana byłam i nadal jestem.
Serdeczności!

AL OB pisze...

Wspaniałe prace,tyle zdjęć ,cała przyjemność oglądania .Gratulacje za te Zbiory Udokumentowane .Pozdrawiam serdecznie Ola

Anonimowy pisze...

Mam 5 prac tego artysty z dedykacjami i autografem, bardzo je sobie cenie, Stach z Piły 15.05.2023