Jest to mój blog, który jest kontynuacją starego blogu "Wędrowiec, czyli Bies(z)Czady". Publikuję w nim swoje wędrówki z aparatem po zamkach, kościółkach, pałacach i innych ciekawych miejscach, jakich w Polsce, i nie tylko, nie brakuje.

9 lip 2021

SOPLICOWO...

    Jakiś czas temu pojechałem z kolegą do Wielkopolski. Była to moja podróż sentymentalna do pewnych miejsc, w których byłem ponad pół wieku temu.

    Wybór padł na małą miejscowość Cichow0, położone nad malowniczym jeziorem o takiej samej nazwie. Z tamtego okresu zapamiętałem mały pałacyk w którym było senatorium dla dziewcząt. Dla jasności dodam, że wcześniej byliśmy razem w pałacu w Mościszkach, odległych o parę kilometrów. Później nas rozdzielono i w Mościszkach pozostali chłopcy, a dziewczyny były w Cichowie. Co jakiś czas je odwiedzaliśmy razem z wychowawczyniami.

    Po ponad pół wieku nie poznałem pałacu, który przeszedł w prywatne rece i zmienił się  nie do poznania. Wcześniej zlikwidowano senatorium. Podobnie wygląda pałac w Mościszkach, w którym już nie ma senatorium, a jest Dom Pomocy Społecznej. Nie powiem, przyjęto nas bardzo mile i pokazano nam kronikę pałacu. Pałac rozpoznałem, ale wewnątrz bardzo się zmienił. Natomiast bydynki dawnego folwarku zaadoptowano na gustowne budynki mieszkalne dla pacjentów DPS.

    Natomiast w Cichowie powstało Soplicowo, zbudowane na potrzeby filmu "Pan Tadeusz". Obecnie można je zwiedzać i są w nim ciekawe imprezy kulturalne.

    Miłych wspomnień czar i ogromne zdziwienie po latach. Mówiąc szczerze nie poznałem nowego pałacu, który wygląda zupełnie inaczej niż tem sprzed pół wieku.


    Pora pożegnać Cichowo i Soplicowo, które wywarło na mnie ogromne wrażenie. Słodkich wspomnień czar, jak ktoś kiedyś napisał.

4 komentarze:

Jaśmin pisze...

Piękne jest to Soplicowo.
Pozdrawiam:)*

Anonimowy pisze...

Tak to jest-we wspomnieniach czas stoi w miejscu, a po polwieczu wszystko wyglada inaczej, a jednak serduszko bije ze wzruszenia. Malgosia

Jael pisze...

Lubię takie miejsca jak Soplicowo. Wspomnień czar, myśl o przeszłości, coś innego, coś fascynującego.

Stokrotka pisze...

Rzeczywiscie piękna wycieczka śladami dawnych lat...
Pozdrawiam Michale :-)