Jest to mój blog, który jest kontynuacją starego blogu "Wędrowiec, czyli Bies(z)Czady". Publikuję w nim swoje wędrówki z aparatem po zamkach, kościółkach, pałacach i innych ciekawych miejscach, jakich w Polsce, i nie tylko, nie brakuje.

27 gru 2021

ŚWIĘTO POWSTANIA WIELKOPOLSKIEGO

     Moje korzenie są w Wielkopolsce, więc nic dziwnego, że od lat obchodziłem z dumą Święto Wybuchu Powstanie Wielkopolskiego.

   Przez wiele lat było obchodzone tylko w Wielkopolsce, dopiero od niedawna ma rangę Święta Narodowgo. A było przecież powstaniem wygranym. Ale cóż, woleliśmy świętować powstania upadłe, które spłynęły krwią.

   Kiedyś moja babcia pokazywału mi jak ulicą Słowiańską w Lesznie maszerowali Powstańcy Wielkopolscy i wiele mi opowaiadała o tym powstaniu. Nauczyła mnie takiej piosenki:

Głupi Wiluś myślał,

Że mu będziem służyć.

Pójdziem do powstania

Pójdziem do powstania,

Aż się będzie kurzyć.

Wielkopolski patriotyzm jest czymś normalnym....

  Również Ślązacy obchodzą swoje Święto Powstań Śląskich, a tylko małopolanie mogą co najwyżej obchodzić powstanie Jakuba Szeli, które nie jest powodem do dumy.

Nic dziwniego, że jestem dumny z Muzem Powstania Wielkopolskiego w Poznaniu. Po jego zwiedzeniu załapałem sie na grochówkę powstańczą.

Lubię Poznań i historię Wielkopolski z której jestem dumny.

4 komentarze:

JoAnna pisze...

Przejeżdżałam dzisiaj przez Poznań.
Szanuję historię, ale nie chciałabym, żeby się powtórzyła.
Pozdrawiam z Gdańska.

Jael pisze...

Nigdy nie byłam w Poznaniu, a jeszcze trafić na kulturowe wydarzenie, to turystyka pełną gębą.

Rudbekia pisze...

Byłam kiedyś w Poznaniu.
Nie chciałabym, żeby to co się działo w historii powtórzyło.
Pozdrawiam:)*

Stokrotka pisze...

We wrześniu byłam w Poznaniu. I na rynku zauważyłam Muzeum Powstania Wielkopolskiego. Niestety miałam za mało czasu na zwiedzanie.
Michale - rozumiem Twoją dumę...
Serdeczności.