Jest to mój blog, który jest kontynuacją starego blogu "Wędrowiec, czyli Bies(z)Czady". Publikuję w nim swoje wędrówki z aparatem po zamkach, kościółkach, pałacach i innych ciekawych miejscach, jakich w Polsce, i nie tylko, nie brakuje.

5 lip 2018

SPACEREM PO ŻAGANIU

   Po zwiedzeniu pałacu pora się udać na mały spacer po Żaganiu, a jest co oglądać. 
   Pierwszy raz byłem w Żaganiu w czasie służby wojskowej i zajęciach na poligonie na Karlikach. Jakoś nie po drodze mi było zasuwanie po poligonowych piachach i wykrotach, więc załapałem się do kuchni. Do moich zadań należały wyjazdy po prowiant do jednostki czołgowej. Jednostka jak jednostka, ale jadąc Lublinkiem patrzyłem na miasto, a było ono szare, bure i smutne... Jak cały PRL... 
   Drugi raz byłem w mieście przed dziesięciu laty na promocji nowej książki "Cień Lasu" mojego kolegi Edwarda Derylaka. Wieczór autorski był w bibliotece w pałacu. Wtedy już miasto piękniało i stan taki trwa do dziś. Kolorowe kamieniczki, deptak i figury Jana Keplera i niedźwiedzia Wojtka robią wrażenie.
    Na ulicach widać wielu młodych chłopaków o innej, najczęściej czarnej karnacji skóry, są to żołnierze amerykańscy, którzy stacjonują w Żaganiu...
   Urzekła mnie kaplica Grobu Bożego na cmentarzu na Górce, która jest wierną kopią takiej samej kaplicy w Gerlitz. Miałem okazję ją podziwiać kilka lat temu. Zmieniło się miasto na korzyść i w niczym już nie przypomina zapyziałej i szarej mieściny z czasów PRL.
*

Wieża ratusza i helikopter amerykański, który patroluje miasto.


Ja z Janem Keplerem, niedźwiedź Wojtek, który się skumał z Emilką.

Piękny pałacyk w którym mieści się Sąd Rejonowy.
Dawne kino, obecnie stylowa restauracja.


Stylowe kamieniczki i deptak z widokiem na wieżę ratusza.



Grób Chrystusa i Kaplica Grobu Bożego.

    Pora udać się na teren dawnego obozu jenieckiego Stalag VIIIC, ale o tym następnym razem.

5 komentarzy:

Jael pisze...

Urocza miejscowość. Idealna na udany spacer.

Stokrotka pisze...

Śliczną masz wnuczkę.
A Zagan rzeczywiscie jest ciekawym miastem.
Pozdrawiam Michale

czerwona filiżanka pisze...

szkoda że polikwidowali takie kina studyjne

Beskidnick pisze...

Faktycznie, miejsce warte zobaczenia.

Alenka pisze...

Michalku, przed wielu laty opisywal mi to sliczne miasto moj braciszek, ktory wtedy sluzyl tam w wojsku. Byl zachwycony tym miastem. Jest rzecza oczywista, ze miasta pieknieja w oczach i to jest godne pochwaly. Dziekuje za ciekawa wycieczke, pozdrawiam bardzo, bardzo serdecznie :)