Jest to mój blog, który jest kontynuacją starego blogu "Wędrowiec, czyli Bies(z)Czady". Publikuję w nim swoje wędrówki z aparatem po zamkach, kościółkach, pałacach i innych ciekawych miejscach, jakich w Polsce, i nie tylko, nie brakuje.

16 sie 2020

WYSADZIMY MOSTY

  Każdy, kto interesuje się kulturą, sztuką i historią nie ma najmniejszej wątpliwości, że obecny rząd ma ją w głębokim poważaniu. Ma on swoją własną wizję, którą trudno nazwać kulturą, a raczej jakąś jej namiastką. Ot takim sobie sparciałym erzacem.
   Ci, którzy czytają mój blog wiedzą, że jestem miłośnikiem kultury, sztuki w całym tego słowa znaczeniu. Lubię wędrować i zwiedzać zamki, pałace, forty, stare kościoły i różne podziemne i naziemne budowle. Taki już jestem.
   Swój Dolny Śląsk zwiedzam od lat i podziwiam. Dlatego jak grom z jasnego nieba spadła na mnie wiadomość, że Paweł Lewandowski, wiceminister kultury zapragnął wysadzić zabytkowy most kolejowy w Pilchowicach. Konstrukcja stalowego mostu jest ciekawa, gdyż nie jest spawana, a  spajana nitami stalowymi. Przez ponad sto lat służył kolei, co potwierdzam, gdyż wiele lat temu jeździłem po tamtych okolicach pociągami. Trasy wiodły przez malownicze tereny po kamiennych i stalowych wiaduktach, przez podziemne tunele wykute w skałach i po różnych mostach.
   Ten Lewandowski chce podziwiać jak producenci filmu z Hollywood  zrobią wielkie buuuum, aby jakiś Tom Cruise zagrał efektownie w sensacyjnym filmie. Ma to być oczywiście propagandowy interes życia dla ministerstwa, bo finansowo stracimy na tym z pięć milionów złotych.
   Pewnie samo wysadzenie mostu ściągnie ciekawskich, aby po paru miesiącach pies z kulawą nogą tam się nie pojawił.
   Skoro już ten młot od antykultury jest takim piromanem, to podpowiem mu, że jeszcze jakieś mosty do wysadzenie by się znalazły, że o zaporach wodnych nie wspomnę. Są takie w Leśniej, Pilchowicach, Zagórzu, Złotowie, niedaleko Radkowa i w Karpaczu. Oprócz mostu w Pilchowicach polecam most wiszący w Zagórzu i Baileya w Walimiu i taki kamienny pod zaporą w Zagórzu.  
   No to do roboty Lewandowszczak.
*

Nie ma co się obcyndalać wicku, przecież są to mosty i zapory poniemieckie, tylko na zalewie pod Radkowem jest zbudowana za PRL.

11 komentarzy:

Jaśmin pisze...

Tez sie z tym wysadzaniem mostu nie zgadzam. Moze by tak pan rezyser zbudowal wlasny most i gi sobie wysadzil w powietrze, a nie bral sie za polskie mosty.
Pozdrawiam.

ariadna pisze...

Podobnie jak moja przedmówczyni jestem zdania, że jeśli reżyser chce by jakiś most "zagrał" w filmie, to niech sobie go najpierw wybuduje, a zostawi stare, zabytkowe....
Dobrze, Michale, że poruszasz takie sprawy.

Jula pisze...

Ja słyszałam, że to wysadzane to będzie zrobi one komputerowo.
Ps.
Piekne zdjęcia. Mam nadzieję,że długo będą jeszcze tak oczy cieszyć , jak i służyć ludziom w komunikacji. 😉

Zielonapirania pisze...

Czytałam, że w planie jest wysadzenie rzeczywiste, a nie komputerowe. jakby miało być komputerowe, bo by sobie wybrali most bliżej, a nie w Polsce. Mnie też to oburza, minister twierdzi, że to żaden zabytek. A jak nie zabytek, to nie jest atrakcyjny ? Minister na pewno nie jest atrakcyjny w swoim poglądzie.

Beskidnick pisze...

Skądinąd ze strony tzw. "elit" (takie różne kaprawe gnojki typu przerabiamy na pastisz antyklerykalny dzieło takie jak Klątwa) pada zarzut że "obecny Rząd, żyje roztrząsaniem historii zamiast patrzeniem w przyszłość"...

Idę też o zakład że te same mendia które piszą i mówią o skandalu jakim ma być wysadzenie mostu na potrzeby kręcenia filmu gdyby odmówiono Cruise'owi pisały by i mówiły o skandalicznym braku wyczucia potrzeb marketingu, "opiece nad rupieciami" itp.

Jula pisze...

No , nie rypiecie. Pewne przedmioty , rzeczy , zwłaszcza dzieła inżynierii, to zabytki podjęte ochroną. Chyba jest prawo międzynarodowe , które chroni takie rzeczy. Bo to kultura , bo to historia ludzkiej cywilizacji.
Tak samo powinny być chronionw , jak zabytki religijne w tym i kościoła katolickiego. LUDZIE na tej planecie to nie tylko katolicy i kler.

Jael pisze...

Winni to uczynić na mniej wartym obiekcie. Interesując się z rzadka tym jak pracuje Hollywood, wiem, że byliby również w stanie zainscenizować taki wybuch komputerowo. Mogliby też stworzyć replikę na prawdziwe boom! Stać ich na to.
Ale to tylko gdybania szarego obywatela, który także rozmiłował się w kulturze, sztuce i starej architekturze.

Alenka pisze...
Ten komentarz został usunięty przez autora.
Alenka pisze...

Powiedz mi Michalku, jak "kulturalnie" wysadzic w powietrze caly ten debilny rzad?

JoAnna pisze...

Jak się o tym dowiedziałam,
to zaczęłam drżeć o nasz piękny,
bolesławiecki wiadukt,
bo co to dla takich coolturojebców?
Bum i po arbajcie. :(

Food Blog pisze...

Thank you for sharing this wonderful post keep your awesome work
Food Blog vietnamese Food is known to be both healthy and flavorful thanks to the rich combination of fresh herbs and green vegetables combined with rice, noodles, seafood, pork and beef. .. I'm a food blog Please share if you find my blog useful to everyone.